Krizu zbog rata u Ukrajini osetiće i radnici u Srbiji. Više od 100.000 radnika Srbije u proizvodnji kablova već sada je u velikom problemu, jer ih kompanije šalju na plaćeno odsustvo, navode u sindikatu Sloga. Željko Veselinović, predsednik sindikata „Sloga“ za N1 kaže da su upravo najugroženije kompanije iz takozvane dobavljačke grane, odnosno firme koje rade kao komponentaši za druge privrede.
„Srbija nema privredu, ekonomiju. Ovde je samo privid ekonomije koji se nalazi u glavi našeg predsednika koji već desetak godina dovodi ovde niskobudžetne kompanije, takozvanu šrafciger industriju. Da su niskobudžetne kompanije to nije uvreda, oni to i sami za sebe kažu – pogotovo kada sa sindikatima pregovaraju o platama“, kaže Veselinović.
[ae-fb-embed url=’https://www.facebook.com/joint.unionsserbianunity/videos/494895102128183′ width=’700′]
Ugroženi su upravo oni koji rade za velike svetske kompanije – tu, kaže misli na proizvodnju kablova za BMW, fijat, mercedes, audi, jaguar i sve ostale svetske brendove.
„Ugroženi su jer zavise od proizvodnje automobila. Oni direktno dobijaju narudžbine, i tu nema rezervi magacinskih lagera. Onog trenutk kad stanu te velike kompanije – tog trenutka staje sve, staju i dobavljači“, objašnjava Veselinović.
Sada, dodaje, više ništa ne zavisi od nas.
„Sve zavisi kada će ponovo početi masovna proizvodnja automobila“, ističe sagovornik N1.
Na pitanje kako rat u Ukrajini utiče na ovu situaciju, Željko Vesleinović ističe da se u svetu svaka kriza koristi za izgovor.
„Ne možemo da prenebegnemo da se dešava rat – to su velike zemlje i rat ima posledicu po ceo svet. Ali, sada se svi problemi svaljuju na taj rat“, navodi on.
Imali smo, kaže, prilike da vidimo kako je predsednik paničio.
„Ujedno je i palio vatru, i gasio požar. Videli smo i kako normalno funkcioniše u svim tim situacijama“, kaže Veselinović.
Neodgovorno bi bilo, dodaje, da bilo ko prognozira do kada će ova situacija da traje. Kad bude krenula ta proizvodnja automobila – imaćemo proizvodnju i u Srbiji.
„Tu nije reč samo o motanju kablova, tu su i komponentaši koji šiju presvlake, prave sedišta, neke elektrodelove, stakla – svi koji rade u toj komponentaškoj auto-industriji“, objašnjava Željko Veselinović.
On dodaje da je, osim ove industrije, u Srbiji zbog rata u Ukrajini ugrožena i poljoprivreda.
„Zato što smo dobar deo izvozili u Rusiju, a pošto im nismo uveli sankcije, pitanje je da li će nam susedne zemlje preko kojih bismo izvozili u Rusiju dati dozvole. Sigurno je da će sve grane industrije, a pre svega prehrambena – biti u ovom trenutku ugrožene“, naveo je Veselinović.
Trenutno se pokazuje da je dobavljačka grana najugoženija.
Među radnicima na prinudnim odmorima još, kako kaže, nema masovne histerije.
„Navikli su na plaćeno odstustvo, postoji ta zakonska odredba da posldoavac sme da vas uputi 45 dana godišnje na plaćeno odsustvo. Mi kao sindikat nemamo osnovu da se bunimo, ali ako se pređe daj broj dana i traži saglasnost vlade za produžetak plaćenog odstustva – onda ćemo morati ozbiljnije da reagujemo i da vidimo sa kolegama iz inostranstva“, poručuje Veselinović.
Nije, kaže, baš siguran da će rusko tržište nastaviti i posle da kupuje automobile kao pre rata.
„Ako se ne bude nastavilo, pošto je to niskobudžetna industrija, ne bi me iznenadilo da Leoni i druge fabrike pogase jedan deo pogona, što je s njihove tačke gledišta potpuno razumljivo, ali onda će već država morati da interveniše. Ako to budu rešavali kao što su rešavali slučaj sa Geoksom, našim radnicima se crno piše“, zaključio je Željko Veselinović.
Izvor: N1, 28.03.2022.