Извор:danas.rs.- 05.03.2018. –
Аутор: Г. Влаовић[divider]
Све већи број возача аутобуса одлази из Србије, што угрожава безбедност саобраћаја
Разлог за велики одлив професионалних возача аутобуса у иностранство су ниске плате и лоши услови рада у Србији, а њихов рапидни недостатак може да угрози и безбедност саобраћаја, сматра стручна јавност.
Миладин Лазић, председник синдиката „Слога СП Ласта“ истиче за Данас да је разлика у висини плата које примају возачи у Србији и оних у иностранству огромна.
– Плате возача у „Ласти“ су око 31 до 32 хиљаде динара месечно. Међутим има доста оних који раде за свега 27 до 28 хиљада. И ове највеће плате возача су недовољне да покрију трошкове живота у Србији, а када се зна да се за исти посао у земљама Европске уније добија плата од 3.000 до 4.000 евра сасвим је јасно зашто људи који се баве тим послом иду „трбухом за крухом“ у иностранство – наводи Лазић.
Он додаје да у Ласти недостају и делови за возила, возни парк је застарео па возачи некада морају да обављају и посао аутомеханичара и то све за исти новац.
– Ситуација је веома алармантна и сасвим је сигурно да може да доведе и до угрожавања безбедности саобраћаја. Једино решење је да се плате повећају јер ако оваква ситуација остане и даље све већи број возача аутобуса ће одлазити у иностранство чим им се за то укаже прилика – каже Лазић.
Љубодраг Савић, професор Економског факултета у Београду истиче за Данас да држава са своје стране мало тога може да учини када је реч о конкретном случају.
– Једноставно висину плате возача аутобуса одређује тржиште и потпуно је нереално очекивати да њихова примања у Србији буду на нивоу оних у земљама Европе, примера ради Немачкој. У Европи су плате далеко веће и када је реч и о другим занимањима тако да уопште не чуди што људи одлазе да раде тамо где су примања већа а услови рада бољи. Да је Србија рецимо члан Европске уније те да нашим грађанима нису потребне радне визе за боравак у тим земљама далеко већи број људи би одлазио из Србије – истиче Савић. Наш саговорник ипак истиче да одлазак возача аутобуса није тако алармантан као што је примера ради лекара те да постоје одређени механизми који то могу да смање.
– Не може се наравно изрицати административна забрана возачима да напуштају земљу и посао потраже у иностранству, али ако се њихов одлив повећа власници аутопревозничких фирми ће сигурно повећати плате како би их задржали. Међутим у том случају путници би морали да рачунају и на повећање цена карата како би се прибавио новац за повећање плата возачима – објашњава Савић.
Подсећања ради, недавно је обелодањен податак да је у последњих неколико година из Србије отишло око пет хиљада професионалних возача аутобуса. Они одлазе у земље попут Хрватске, Словеније, Словачке, Холандије, Немачке где су примања далеко већа. У пословодству аутопревозничке компаније Арива из Пожаревца сматрају да се овај негативан тренд може зауставити тако што ће се обратити пажња на школовање нових кадрова као и континуирано улагање послодаваца у запослене.