Извор: Радник.рс.-
Аутор: Милош Вучковић.-[divider]
У поступку мирног решавања радног спора између синдиката „Слога“ и јавног комуналног предузећа „Паркинг сервис” Београд миритељ је донео препоруку да „Паркинг сервис“ у најкраћем року реши питање просторно-техничких услова тог синдиката.
Међутим, из Агенције за мирно решавање радних спорова су за Радник.рс навели да је ова препорука донета на захтев синдиката и да није обавезујућа за „Паркинг сервис“.
„Прогон због синдикалне активности“
„Ми смо (у току поступка мирног решавања спора) изнели да је насилнички избачено преко 100 људи из синдиката, да смо имали доста прогона због синдикалне активности. Имали смо и проблем око просторија“, каже председник Синдиката „Слога“ у ЈКП „Паркинг сервис“.
Љубић каже да је поднео предлог за покретање поступка Агенцији за мирно решавање радних спорова у септембру 2018. године. Иначе, појединци и представници синдиката могу, по закону, када имају одређени радни спор са послодавцем (исплата зараде, отпремнине, дискриминација, закључивање колективног уговора, итд.), поднети предлог да се спор, уместо на суду, решава мирно пред Агенцијом. Предуслов је, међутим, да се друга страна (послодавац) сагласи са тим да се спор реши на овај начин.
Представници „Паркинг сервис“ пристали су да посредством миритеља реше спор са Синдикатом „Слога“. Међутим, Љубићев став је да синдикат овим поступком није добио ништа јер се након завршетка поступка у марту ове године ништа није променило.
Љубић је током поступка мирног решавања спора, како пише у записнику од новембра 2018. који нам је доставио, рекао да послодавац („Паркинг сервис“) брани запосленима да се слободно учлане у његов синдикат.
„Синдикат је имао око 120 чланова, да би у року од 10, 15 дана, тај број спао на 8. Постоје изјаве и сведоци о томе да су поједини руководиоци директно позивали запослене да се ишчлане из овог синдиката, у супротном ће бити премештени на друга радна места или ће добити отказ уговора о раду“, наведено је у Љубићевој изјави у записнику.
Посебан проблем, према његовим речима, представља то што Синдикат „Слога“ у „Паркинг сервису Београд“ нема адекватне просторије у којима може да делује.
„Прошле године нам је понуђена просторија која је за нас шпајз. Проблем код те преграђене просторије је и то што се ту врши и обука ППЗ-а (противпожарне заштите). Просторија је врло важна за независно функционисање синдиката. Имамо 14 формулара у вези ситуације у предузећу које нам је послодавац забранио да прослеђујемо запосленима јер сматра да ометамо рад. Ти формулари се тичу евентуалног мобинга и других права радника. Уколико бисмо имали нашу просторију, запослени би могли да попуњавају те формуларе у нашим просторијама. Радник који дође у синдикалну просторију могао би да каже који су његови проблеми на раду, то сигурно неће рећи пред 100 људи у фирми“, каже Љубић.
Према наводима из споменутог записника, представник „Паркинг сервиса Београд“ Никола Крајновић који је извршни директор за правне, финансијске и комецријалне послове је током поступка мирења навео да ако је било који запослени био приморан да се ишчлани из синдиката „то није питање за њега, а о истом се не може расправљати током овог поступка“. Такође, Крајновић је навео да, када је реч о просторији намењеној за рад синдиката „Слога“, постоји канцеларија од 25 квадрата опредељена за синдикалне активности, а коју више синдиката користи током одређених дана. Синдикат „Слога“, како наводи, одбио је да потпише споразум о коришћењу ове просторије.
Препорука без обавезе
„Препоручује се да послодавац у најкраћем року реши питање техничко-просторних услова Синдиката „Слога“ ЈКП „Паркинг сервис“ у складу са Законом о раду и општим актом, а све у циљу остваривања и заштите права запослених код послодавца“, гласи препорука миритеља из марта 2019. након завршеног поступка мирног решавања радног спора.
Из „Паркинг сервиса“ нису одговорили на питање Радник.рс да ли су поступили по наведеној препоруци.
На питање портала Радник.рс да ли Агенција за мирно решавање радних спорова проверава да ли је послодавац поступио по овој препоруци миритеља, из ове Агенције одговарају да препорука не обавезује стране у спору, „те самим тим нема правног основа за наџор над применом препоруке“.
Наиме, како наводе из Агенције, по окончању поступка мирења, миритељ закључује расправу и са члановима Одбора, који чине представници обе стране у спору и миритељ, доноси препоруку о начину решавања спора. За препоруку је, према Закону о мирном решавању радних спорова, потребно да гласају сви чланови Одбора.
Међутим, у случају „Паркинг сервиса“ и „Слоге“, стране се нису усагласиле и миритељ није донео препоруку „већ је поступајући миритељ на захтев једне стране у спору, у овом случају синдиката „Слога“ ЈКП „Паркинг сервис“ донео препоруку која не обавезује стране у спору“, наводи се у одговору Агенције.
Из Агенције напомињу да овај начин решавања спора „није репресиван“.
„Без обзира на све слабости поступак мирења је добар начин за решавање колективних радних спорова путем дијалога и када се преговори воде у доброј вери велике су шансе у позитиван исход целог поступка“, наводе у Агенцији.
Љубић за Радник.рс наводи да ће након неуспешног покушаја мирног решавања спора синдикат „Слога“ ЈКП „Паркинг сервис“ вероватно подићи тужбу против „Паркинг сервиса” Београд због ускраћивања права на слободно синдикално удруживање.
Овај чланак написан је у оквиру пројекта “Извештавање о кршењима радних права у сарадњи са радницима” који се реализије уз подршку Међународног центра Олоф Палме. Ставови изнети у овом тексту не одражавају ставове Међународног центра Олоф Палме. Одговорност за информације и ставове изражене у тексту је у потпуности на аутору текста. Преношење текста је дозвољено уз навођење извора Радник.рс.
…