Izvor: radioslobodnaevropa.rs, 31.07.2019.
”Srbija u 14”, prilog – Dušan Komarčević, –
BEOGRAD: Eksplozija kompresorske boce koja se juče dogodila u gradskom autobusu u Beogradu otvorila je pitanje bezbednosti javnog prevoza u glavnom gradu.
Iako su i privatni prevoznici i Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) dužni dva puta godišnje da proveravaju tehničku ispravnost svojih vozila, u sindikatu “Sloga” tvrde da najveći broj vozila ne ispunjava osnovne kriterijume i da na tehničkim pregledima prolaze iz političkih razloga.
Javni gradski prevoz u Beogradu bilo da je reč o privatnim prevoznicima ili GSP daleko je od bezbednog, kaže za Radio slobodnu Evropu (RSE) Nebojša Aleksić, poverenik sindikata “Sloga GSP” komentarišući i jučerašnju eksploziju kompresorske boce u jednom beogradskom autobusu.
Prema rečima Aleksića na loše bezbednosne uslove utiču mnogi aspekti od tehničkih do ljudskih resursa.
– Vozila su jako stara u proseku oko godina. Ne ulaže se u delove, ne ulaćže se u održavanje. Gume su problematične, kočioni sistem, upravljački sistem, elektroinstalacije i zato dolazi do paljevine autobusa, međutimk, od materijalnog neulaganja je najteži odliv stručne radne snage.
Epilog eksplozije koja se dogodila juče u autobusu na liniji 78 u beogradskom naselju Dedinje su šest lakše povređenih osoba koje su zbrinute u Urgentnom centru.
Boca koja se koristi za kompresovanje vazduha za vrata i druge pneumatske sisteme u vozilima ekslodirala je u autobusu koji prpipada privatnoj firmi “Ban-bus”. Prema rečima Veljka Kovačevića šefa saobraćaja u ovoj firmi “Ban-bus” svakog dana na ulicama Beograda ima skoro svojih 70 autobusa, a sličnih incidenata, kaže, nisu do sada imali.
– Nije ventil visogog pritiska odradio svoje, pukao je i udario u staklo koje se razbilo i povredilo par putnika.
Na pitanje novinara da li taj autobus ide na neki vanredni tehnički pregled i kakva je tu procedura, Kovačević je rekao da to sada zavisi od MUP-a koji će to odrediti.
O tome koliko su vozila GSP Beograd bezbedna nisu želeli da govore za program RSE, već su ih uputili na Sekretarijat za javni prevoz, a odgovor na pitanja koji su poslali do zaključenja priloga nije dobijen.
Nebojša Aleksić kaže da je njegov sindikat “Sloga” u više navrata obaveštavao javnost o tehnički neispravnim autobusima koji saobraćaju u glavnom gradu.
Na konstataciju RSE da je za prevoznike obavezan redovni tehnički pregled na šest meseci, Aleksić kaže:
– Tehnički pregled sam sebi radi GSP Beograd. Onda iz političkih razloga poluispravna vozila se puštaju kao tehnički ispravna. Tvrdim i smem da potpišem pod punom matrijalnom odgovornošću kada bi se uradio relevantan tehnički pregled sa standardima EU – preko 80 odsto vozila, što GSP-a, što privatnih prevoznika ne bi dobilo saglasnost za izlazak u saobraćaj.
Inače, vesti o tehnički neispravnostima u javnom prevozu nisu retkost. Juna ove godine mediji su izvestili da se zapalio autobus GSP-a na liniji 408. Na fotografijama sa lica mesta vidi se čitav autobus u plamenu i crni dim koji kulja iz njega. Marta prošle godine u Novom Beogradu se zapalio autobus koji saobraća na liniji 65, dok su se početkom 2017. godine u manje od sedam dana zapalila dva autobusa na liniji 302 – koje vozi do naselja Grocka.
Ovde možete poslušati prilog
Priredila u tekstualni format: Informativna služba USS Sloga
.