U obraćanju na protestu sindikata GSP Beograd, Željko Veselinović, predsednik Udruženih sindikata Srbije „Sloga“, izrazio je oštru kritiku i zabrinutost kao narodni poslanik i građanin Beograda prema planovima o privatizaciji gradskog prevoza kroz model javno-privatnog partnerstva. Govoreći pred skupom radnika i predstavnika medija, Veselinović je detaljno objasnio kako ovakva vrsta partnerstva može negativno uticati na efikasnost javnog prevoza, finansijsku stabilnost i samu sudbinu radnika.
Dobar dan svim predstavnicima medija. Želeo bih da pozdravim sve vas, kao i predstavnike političkih partija koji su ovde došli, one koji su protiv tog javno-privatnog partnerstva. Ja ću samo ukratko reći šta zapravo predstavlja to javno-privatno partnerstvo i šta će to značiti za građane Beograda i radnike GSP-a.
Svi koji se bavimo ovim poslom znamo da je javno-privatno partnerstvo obična pljačka. Mnoge zemlje koje su se time opekale, ja sam imao prilike da razgovaram i sa gradonačelnikom Berlina, pre nekih 15 godina isto su dali njihov javni prevoz u javno-privatno partnerstvo. Nakon samo godinu dana su tu privatizaciju poništili i vratili su javni prevoz u Berlinu u vlasništvo grada.
To pokazuje da ozbiljne države vode računa o tome. Svaki privatnik koji dođe i koji postane javno privatan partner, u ovom slučaju GSP-a, na prvom mestu ima interes i profit, znači profit mu je na prvom mestu. Njemu nije u interesu kvalitetan prevoz građana, niti sudbina radnika, nego samo profit.
Na taj način će građani Beograda možda plaćati duplo skuplji gradski prevoz, a isto tako dobar deo radnika će ostati bez posla i biće proglašeni za tehnološki višak. Svedoci smo da je Aleksandar Šapić, predsednik privremenog veća i kandidat za gradonačelnika, juče izneo nekoliko neistina i poluinformacija, što je najviše zabrinjavajuće zbog potpunog neznanja u vezi sa gradsko-saobraćajnim preduzećem i svime što se tu dešava. Ono što je očigledno je da GSP na ovaj način gubi ogroman novac, koji će se slivati u džepove tih partnera.
Kao gradski odbornik u 2018. godini imao sam priliku da vidim da je samo 20 posto budžeta za Beograd odlazilo za GSP, dok je 80 posto tadašnjeg budžeta bilo odvojeno za privatni prevoz. Svedoci smo danas da se Grad pljačka na veliko. Umesto da se kupuju kvalitetni autobusi kao što su MAN, Mercedes, Solaris i tako dalje, mi imamo situaciju da se kupuju neki bezimeni, “no name” kineski ili turski autobusi koji koštaju recimo 350.000 eura, dok Mercedes košta 270.000 eura.
Pa sada građani treba da se zamisle da li je bezbednije i sigurnije voziti se u Mercedesovom autobusu ili u nekom bezimenom kineskom autobusu. Da li bi običan građanin Srbije pre vozio za 20-30.000 eura Mercedes ML-a ili bi vozio opet neki bezimeni autobus. Naravno da bi svi izabrali Mercedes.
Ovde se ne vodi domaćinsko poslovanje, ovde GSP propada, ovde se radi sve ono što se radi namerno da bi se novac stavio u privatne džepove. Znači, ne ulaže se u GSP, ljudi voze autobuse sa kojih se skidaju delovi da bi se obnovili oni koji idu u saobraćaj, ali se sve to radi, ne zato što nema novca, nego da bi se ta firma uništila i da bi ta firma otišla u privatne ruke.
Za kraj, ne želim da zaboravim, ali to je šira priča o kojoj će pričati neko drugi, ovde dolazimo istovremeno u situaciju da se prodaje Lasta, odnosno, gradski prevozi, koji čini Lasta Saobraćajno preduzeće, a sada se i linije i potezi od 100 do 700 daju privatnicima.
Ono što je interesantno jeste da je garaža GSP-a na Kosmaju dobrim delom u vlasništvu Laste. Kada sutra neki privatnik, a u ovom slučaju ne znam tačno koji – da li Strela ili neko drugi – bude kupio Lastu, koja je već na tom putu, automatski će kupiti i najveći deo zemljišta GSP-a na Kosmaju. To znači da će oni na neki način legalno oteti GSP i imati sjajnu polaznu tačku za sve dalje svoje poslove, jer će imati kompletnu stanicu, ko zna koliko hektara, bukvalno na dohvat autoputa. Ali o tome neki drugi put.
Informativna služba
Više o ovome u video snimku koji je objavio sindikat „Sloga“.