Izvor: N1, “Dan uživo”, 18.03.2024. g -„Otpao točak sa autobusa“
Studio N1 (Maja Dragić): Dve žene su povređene, od kojih je jedna teže, i obe su prevezene u Urgentni centar Kliničkog centra Srbije, kada je vozilu javnog gradskog prevoza na liniji 78 otpao zadnji točak. Nezgoda se dogodila oko 13:30 na stajalištu javnog prevoza Karadjordjev Park u smeru ka Autokomandi. Na stajalištu Karadjordjev Park se trenutno nalazi naš kolega Veljko Pajović. Veljko, dakle, nezgoda je dakle prouzrokovala i zastoj saobraćaja tramvaja na linijama 9, 10, 14, koji su preusmereni na izmenjene trase. Kakva je sada situacija? Šta kaže tvoj sagovornik povodom sve češćih kvarova na vozilima javnog gradskog prevoza?
Veljko Pajović N1: Majo, baš tako, zaista, ovde je sada situacija nešto povoljnija; zastoj tramvaja na linijama 9, 10, 14 trajao je dva i po sata, nekoliko minuta do pre 16 časova, kada je uspostavljen redovan saobraćaj na ovim linijama. Inače, ovo mesto gde se nalazimo i ova autobuska stanica su veoma prometni. Ovde se zaustavlja oko desetak vozila javnog gradskog prevoza, uključujući i autobuse i tramvaje. Ovo je veoma specifično mesto i upravo je mesto gde se dogodio pomenuti incident oko 13:30 minuta. Zanimljivo je da ova stanica ima veliki broj putnika i takođe se ovde preklapaju biciklistička staza, staza za slabovida lica , a tu je i stanica za putnike. Zaista je to veoma kritično mesto i kada na sve to dodamo i ovu činjenicu da je danas autobusu na liniji 78 otpao zadnji točak, onda možete zamisliti o čemu se sve radi. Sagovornik u našem programu je Miša Božić iz Sindikata „Sloga“ Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd. Mišo, šta se to događa u poslednje vreme sa vozilima javnog gradskog prevoza?
Miša Božić (Sloga GSP): Dobro dan, hvala na izdvojenom vremenu. Pa, evo svedočimo sve češćim incidentima na linijama, posebno uzimajući u obzir da privatnici prevoze te linije. Ono što se danas desilo je samo jedan u nizu događaja poslednjih meseci koje gotovo svakodnevno viđamo gotovo na svim linijama koje prevoze privatnici.
Veljko Pajović N1: Naravno, imamo i slučaj linije 500, gde je bilo dosta incidenata u poslednje vreme. Tamo se građani bune, postavljajući pitanje i informacije da je intencija gradske uprave da sve veći broj linija bude dat privatnicima, na štetu gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd.
Miša Božić (Sloga GSP): Konkretno, linija 511 je samo u poslednja dva meseca imala četiri zapaljenja vozila. Ljudi se tamo bune i protestuju, postavljajući pitanje na koji način i pod kojim uslovima privatni prevoznici obavljaju tako ozbiljnu delatnost kao što je prevoz putnika grada Beograda.
Veljko Pajović N1: Šta možemo u ovoj situaciji da preduzmemo, šta se može učiniti da se pre svega poboljša bezbednost putnika?
Miša Božić (Sloga GSP): Dobro pitanje, zaista bi trebalo obratiti pažnju na te vanredne tehničke preglede, koji bi trebalo da se obavljaju direktno na linijama, jer postoji mogućnost da se neke nepravilnosti prikriju ako se pregledi obavljaju samo u pogonima prevoznika. Na ovaj način, na liniji, može se odmah utvrditi da li je vozilo bezbedno za saobraćaj.
Veljko Pajović N1: Logično se nameće pitanje kako je moguće da se takve stvari zataškavaju?
Miša Božić (Sloga GSP): Zato što, već deset godina, vlada uporno priča da je strogo počela da kažnjava privatne prevoznike. E sad, postavlja se pitanje, kolike su te kazne? Vidimo šta se dešava na terenu i da su kazne neznatne za privatnike i da ih to ne brine koliko često se to dešava. Imali smo situacije u skupštini grada gde su odbornici, konkretno stranke Slobode i Pravde, ukazivali na ove probleme i tražili vanredne tehničke preglede iz bezbednosnih razloga, ali nažalost, vlast nema sluha za to.
Veljko Pajović N1: Mi sada nemamo te podatke, ali pretpostavka je da ono što se danas dogodilo ovde na ovoj stanici, stajalištu Radjordjev Park u smeru ka Autokomandi, po logici stvari, to vozilo bi trebalo odmah da bude upućеnо na vanredni tehnički pregled.
Miša Božić (Sloga GSP): Svakako bi trebalo, ali opet će se to prebaciti na odgovornost nekog radnika održavanja, konkretno, bilo da je to vulkanizer, mehaničar ili sam vozač će, nažalost, biti okrivljen za to stanje. Sami znate, privatnik trenutno naplaćuje po kilometru pređenom, i tako mu se računa zarada, i oni maksimalno koriste i vozila i radnike da bi ostvarili što veću kilometražu.
Veljko Pajović N1: Pretpostavljam da, iako ste u gradskom saobraćajnom preduzeću Beograd, vi nemate ništa protiv toga da i privatnici budu i dalje uključeni u sistem prevoza, pod pretpostavkom da odgovorno ispunjavaju obaveze koje su propisane.
Miša Božić (Sloga GSP): Pa da, lepo ste to rekli, ali zaista bi trebalo da se povede računa o tipu vozila, na koji način se vozači, izvršioci, trebalo bi da postoji i lekarski pregled. Suočeni smo sa situacijom, da nam sve više penzionera I stranaca dolazi, pitanje je da li su oni zaista kvalifikovani i obučeni za ovu delatnost?
Veljko Pajović N1: Kako motivisati ljude da sednu za volan, da li je stvar u dobroj plati, odnosno primanjima?
Miša Božić (Sloga GSP): Na prvom mestu su plata, na drugom i trećem takođe, na četvrtom mestu su uslovi rada i radno vreme vozača, jer situacija je takva da ljudi rade i po 6 dana. 60 posto naših vozača javnog prevoza radi šest dana nedeljno zbog nedostatka kadra.
Veljko Pajović N1: Mišo, malo je vremena, hvala na ovom razgovoru.
Miša Božić (Sloga GSP): Hvala vama.
Veljko Pajović N1: Nadamo se da smo bar malo osvetlili kakva je situacija u javnom gradskom prevozu. Na sreću, ako mogu tako da kažem, barem prema informacijama sa kojima raspolažemo, dobro je što nije došlo do težih posledica, ali sama činjenica da su dve osobe povređene u ovom incidentu je dovoljna opomena svima u ovom gradu da se nešto hitno preduzme u pogledu bezbednosti putnika u javnom gradskom prevozu u Beogradu. To bi za sada bilo sve odavde, sa stajališta Karađorđev park, gde se oko 13:30 dogodio saobraćajni incident, odnosno nezgoda u kojoj su, kako već rekli, dve osobe povređene, od kojih je jedna bila na reanimaciji.
Studio N1: Hvala ti, Veljko. Nažalost, sve vesti u vezi sa gradskim prevozom u Beogradu sve više počinju da zvuče kao rubrika „Verovali ili ne“. Čuli ste našeg Veljka Pajevića?
Uređeni transkript priloga priredila informativna služba Sloge