Београд, 19.11.2016. – Свих 600 радника Аеродрома Никола Тесла (АНТ) запослених преко услужних организација или омладинских задруга требало би да постепено потпише одговарајуће радне уговоре са београдском ваздушном луком током јануара, фебруара и марта 2017. године, а Министарство саобраћаја предало је захтев Владиној комисији за прву групу од 200 радника, закључци су састанка министарке овог ресора, Зоране Михајловић, руководства и репрезентативних синдиката АНТ-а.
– Јуче нам је предочено да је посао одобравања уговора завршен. Остало је једино да се формално то и потпише и да ту званичну одлуку и добијемо. Верујемо да ће она јако брзо бити прослеђена Аеродрому и да ће се брзо реализовати – изјавила је за Танго Сиx Весна Вилотић у име синдиката „Заједно“ и додала:
– Да 1. јануара тих 200 људи нема дозволе Аеродром би, без претеривање, био у проблему јер се ради о људима који нису лако заменљиви, раде на виталним пословима, што је случај и са других 200, али и трећих 200 радника. То су људи запослени у оперативи – у безбедности, саобраћају, техници. Послодавац је одредио ко ће припадати првој, другој или трећој групи. Руководили су се параметара који се можда нису у потпуности поклопили са нашим параметрима, али одлучено је да то буду људи који су на одговорним радним местима, који раде дуги низ година –
У протекле две године о овом питању су вођени преговори са различитим институцијама, између осталог, и са Министарством грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Министарством рада, запошљавања и социјалних питања.
– Сви смо сагласни да је неодрживо стање у коме 800 људи, односно 600 нас који овде радимо дуже од 15-20 година и даље немамо решен радно-правни статус. У вези са тим нема недоумица и то је најважније – закључила је Вилотић.
Она је подсетила да су радници који до сада нису имали потписан уговор са Аеродромом директно него су за рад на њему били ангажовани преко услужних организација и омладинских задруга били дискриминисани у односу на раднике „Николе Тесле“.
– Нисмо имали исте плате, иста права, нисмо потпадали под одредбе колективног уговора. Да не помињем одредбе које се тичу отказа о раду. И сад смо у апсурду рецимо. Запослени смо на Аеродрому 15-20 година, а када погледате радни стаж, писаће од 2016. године, што после може имати ефекта у контексту приче о приватизацији и социјалним програмима – изјавила је Вилотић и додала:
– Рад на неодређено је и даље статус који се захтева на сваком кораку – у банци за кредит и за разне друге потребе –
Према речима Предрага Адамова из синдиката „Слога“, и раније су постојали покушаји да се ово питање реши. И претходно руководство је слало захтеве, али је процес доживео различите „турбуленције“. Од 2004/2005. године до данас примљено је око 150 радника, чиме је квота повећана са 450 на 600 радника, објашњава Адамов за наш портал и наглашава да је београдском аеродрому потребно још радника:
– Светска пракса показује да на милион путника у ваздушном саобраћају иде 1.000 запослених. Нас овде оквирно има 1.900 – што стално запослених што људи на одређено време и запослених преко омладинских задруга, привремених и повремених послова, а имамо квоту од 5 милиона путника од којих је 2,5 милиона одлазећих. Тако да не само да ове људе треба примити за стално него треба још увећати број извршилаца у односу на обим посла који тренутно имамо –
Из оба синдиката поручују да су захвални и властима и руководству што се овај проблем коначно решава и истичу јединство свих пет репрезентативних синдиката у инсистирању на томе. Њихово заједничко иступање могли смо да видимо и у мају ове године када су у обраћању медијима изразили сагласност са одлуком вршиоца дужности директора АНТ-а, Саше Влаисављевића, о запошљавању 778 радника у 2015. години која је тада била критикована у медијима.