Група за слободу медија позива грађане да се придруже скуповима под називом “Буком против мрака” који ће у недељу 19. новембра од 12 до 15 часова истовремено бити организовани на градским трговима у Београду, Новом Саду, Крагујевцу, Нишу и Врању.[divider]
Акција! У недељу 19. новембра, од 12 ч до 15 ч, широм Србије! Буком против мрака!
#ZaSloboduMedija
#PodržiZahteve
Дођите да заједно правимо буку и искажемо подршку захтевима Групе за слободу медија који су предати Влади Србије!
У Београду на три пункта: на Тргу Републике, код Руског цара и на Теразијама
У Новом Саду: на Тргу слободе
У Нишу: Обреновићева 38 испред зграде Медија центра
У Врању: у пешачкој зони код ОТП Банке
У Крагујевцу: у Великом парку
Ако не стижете, слушајте преносе акција уживо и наше госте истог дана од 10ч до 15ч, путем: РадиоАпарат и Радио 021 Нови Сад 92,2 МХз, Радио Боом 93 Пожаревац, CITY RADIO 99,9 Ниш, Радио Озон Чацчак, Радио Луна Ужице, Радио Прима Бајина Башта, Радио Шабац и Радио Сто Плус Нови Пазар
[divider]
ЗАХТЕВИ ГРУПЕ ЗА СЛОБОДУ МЕДИЈА
Имајући у виду да су у Србији политичким, економским, социјалним, административним, правосудним и физичким притисцима на медије и новинаре озбиљно угрожене медијске слободе;
Имајући у виду континуирану дискредитацију и дискриминацију медија и новинара који држе до професионалних и етичких стандарда и раде у интересу грађана и јавности;
Имајући у виду да се у области јавног информисања не спроводе закони и крше професионалне и етичке норме;
Имајући у виду неефикасност државних институција у заштити сигурности новинара и слободе медија, а да неке од њих и угрожавају права медија и новинара;
Имајући у виду да стално погоршавање ситуације у области слободе медија угрожава демократске процесе у друштву, медијски плурализам, право на дијалог о било којем важном политичком и друштвеном питању;
Новинарска и медијска удружења, новинари и новинарке, медији, организације цивилног друштва и грађани и грађанке окупљени у неформалној Групи за слободу медија, од Владе Републике Србије и Народне скупштине Републике Србије захтевају:
1. Да представници власти, првенствено највиши државни функционери, престану са јавним прозивкама и покушајима дискредитовања новинара и медија. Да Влада, министарства, њени чланови и представници других државних институција, када достављају позиве за јавне догађаје, одговарају на питања новинара и захтеве медија за интервјуе и изјаве, на једнак начин, без селекције и дискриминације, третирају све медије који поштују Кодекс новинара Србије;
2. Да надлежни државни органи по хитном поступку расветле све нападе на новинаре и случајеве угрожавања њихове безбедности и покрену поступке против починилаца. Да хитно спроведу и објаве резултате анализе досадашњег поступања полиције и тужилаштва у случајевима убистава и напада на новинаре;
3. Да Министарство културе и информисања одмах обустави рад на новој Стратегији развоја јавног информисања, због неодговарајуће методологије и структуре чланова Радне групе, која је представнике најбројнијих новинарских и медијских удружења онемогућила да суштински утичу на израду овог капиталног документа. После изласка четири члана из Радне групе, она је изгубила неопходан легитимитет. Да Министарство културе и информисања, у дијалогу са представницима медијске заједнице и цивилног сектора, што пре утврди другачију методологију рада и структуру нове радне групе, како би Стратегија развоја јавног информисања била у најбољем интересу новинарске професије, медија, њихових издавача и грађана и грађанки;
4. Да Народна скупштина Републике Србије покрене поступак разрешења чланова Савета РЕМ и да се приликом поступка избора нових чланова Савета отклони могућност утицаја извршне и законодавне власти на предлоге других предлагача. Скупштински одбор за културу и информисање није надлежан да испитује подобност чланова које су изабрали овлашћени предлагачи, нити Скупштина да одбије да се изјашњава о предлозима за избор члановаСавета. Изменом Закона о електронским медијима, дефинисати такве критеријуме избора
чланова Савета који би обезбедили да кандидати буду професионалци доказани у свом раду, који имају неспоран морални кредибилитет. Да се, изменом Закона, из круга овлашћених предлагача искључе органи власти и политичке институције.
5. Да се доследно спроведу закони који се односе на завршетак процеса приватизације медија, утврђивање недржавног власништва у Политици, Вечерњим новостима и Дневнику и повлачење државе из власништва ових новинских кућа, као и хитно брисање ЈП Тањуг из Регистра привредних друштава, Тањугових сервиса из Регистра медија и престанак рада агенције, на основу Одлуке Владе Србије од 3. новембра 2015. године;
6. Да се омогући законом гарантована уређивачка и пословна самосталност и финансијска независност јавних медијских сервиса. У циљу заштите њихове уређивачке независности, Влада Србије да омогући Јавним медијским сервисима да се доминантно финансирају из таксе, као што је и предвиђено законом;
7. Да Министарство културе и информисања, Комисија за контролу државне помоћи, Државна ревизорска институција, Комисија за заштиту конкуренције, Управа за јавне набавке и Савет за борбу против корупције, у оквиру својих надлежности, континуирано спроводе наџор и контролу трошења средстава за пројекте на конкурсима за суфинансирање медијских садржаја, јавних набавки за пружање медијских услуга и спонзорства и донаторства из јавних прихода;
8. Да Влада Србије формира независну комисију која ће анализирати систем суфинансирања медијских садржаја у јавном интересу и предложити мере спречавања злоупотреба конкурса на свим нивоима. Да Министарство културе и информисања, кроз нормативне измене и допуне, прецизира услове и критеријуме доношења одлука на конкурсима за финансирање медијских програма и уведе делотворан механизам за оспоравање одлука о додели средстава, пре него што она буду утрошена;
9. Да се побољша радни положај новинара кроз стриктну примену Закона о раду, у делу поштовања радних права и основа радног ангажовања у радном односу и ван радног односа, и примену Закона о спречавању злостављања на раду.
10. Да Влада Србије обезбеди извршење решења Повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности која нису извршена, да сама поступи по свим заосталим захтевима за приступ информацијама и да убудуће по тим захтевима поступа у
законском року, на начин прописан Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја;
11. Да се свеобухватно и доследно уреди оглашавање државних органа и других органа власти изменама закона о јавним набавкама или доношењем Закона о оглашавању органа јавне власти;
12. Да Министарство правде формира независну комисију за израду евиденције и анализу судских поступака против издавача медија, уредника и новинара, у складу са праксом Европског суда за људска права. Захтевамо доследно поштовање ауторских права у медијској сфери и такву измену Закона о ауторским правима која ће спречити финансијске притиске на издаваче медија кроз пресуде са прекомерним новчаним износима за кршење ауторских права, такође у складу са праксом Европског суда за људска права;
13. Да Влада Србије усвоји додатне подстицајне мере и олакшице штампаним медијима и регионалним и локалним медијима, које су таксативно набројане у досадашњој Стратегији развоја система јавног информисања у Републици Србији, али до сада ни једна од њих није примењена, и да размотри могућност утврђивања обавезног процента издвајања из буџета локалних самоуправа за пројектно суфинансирање медијских садржаја од јавног значаја.
Београд, 14. новембар 2017.
Група за слободу медија